PDFBOOK

PDFBOOK

طنز ,کتاب, سرگرمی, مطالب مفید
PDFBOOK

PDFBOOK

طنز ,کتاب, سرگرمی, مطالب مفید

زیبایی ماندگار و موقت پوست، طبیعی و مصنوعی ،کدام را لازم دارید؟

زیبایی ماندگار و موقت پوست، طبیعی و مصنوعی ،کدام را لازم دارید؟

هر روز افراد بسیاری با استفاده از عملهای مختلف زیبایی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و از زندگی خود لذت بیشتری می برند.پوست از دو لایه تشکیل شده است لایۀ خارجی پوست اپیدرم نامیده می شود و بعنوان یک سد طبیعی مانع ورود عوامل مضر به بدن می شود. لایۀ داخلی که درم نامیده می شود حاوی بافت همبندی بود و عروق و اعصاب و بافت پشتیبان پوست را در خود جای می دهد. اغلب چین و چروک های پوستی در لایه داخلی پوست یعنی درم ایجاد می شوند.



هر روز افراد بسیاری با استفاده از عملهای مختلف زیبایی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و از زندگی خود لذت بیشتری می برند.پوست از دو لایه تشکیل شده است لایۀ خارجی پوست اپیدرم نامیده می شود و بعنوان یک سد طبیعی مانع ورود عوامل مضر به بدن می شود. لایۀ داخلی که درم نامیده می شود حاوی بافت همبندی بود و عروق و اعصاب و بافت پشتیبان پوست را در خود جای می دهد. اغلب چین و چروک های پوستی در لایه داخلی پوست یعنی درم ایجاد می شوند.

بهترین مراقبت از پوست باید هر دو سطح خارج و داخل آن را در برگیرد. از سطح بیرونی باید با پاک کنند ه های خوب و مرطوب کننده ها مراقبت شود و سطح درونی نیازمند تغذیه مناسب است تا ساختار درم ، شامل کلاژن الاستین و عوامل حافظ رطوبت را استحکام بخشد.

 پوست شما وسیع ترین عضو بدن است . لایه فوقانی یا اپیدرم ، با دنیای بیرون در تماس است . ظاهر پوستتان بازتابی از نحوه زندگی شما ، سلامتی کلی و مراقبت های دائمی است که از آن به عمل می آورید.

ولی به جز این لایه فوقانی بخش های دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. تمامی علائم پیری شامل خشکی ، ازدست دادن شادابی ، خطوط ریز و چروک ها نشان دهنده اتفاقاتی است که در لایه های پائین تر یعنی درم رخ می دهد.  این لایه همان جایی است که تمامی عوامل سازنده پوست از قبیل فیبرهای کلاژن ، الاستین و عوامل حافظ رطوبت در آن قراردارند و اولین نشانه های پیری از آنجا آغاز می شود.

اگر می خواهید از پوستتان مراقبت کنید ، کرم ها ، لوسیون ها و سرم ها بهترین روش برای شروع هستند.  ولی تمامی آنها تنها در بالاترین لایه های پوست ( اپیدرم) اثر می گذارند و به نرم و لطیف ماندن پوست در کوتاه مدت کمک می کنند.

ولی کیفیت و ظاهر کلی پوست ، استحکام و خاصیت ارتجاعی آن در لایه عمیق تر – درم که نزدیک به سطح پوست می باشد -  تعیین می شود.   این لایه همان جایی است که فیبرهای الاستین و کلاژن و عوامل حافظ رطوبت در آن قراردارند.

علائم قابل رؤیت پیری نظیر خشکی ، کاهش شفافیت ، خطوط ریز و چروک ها همگی نشانه تغییراتی هستند که در زیر سطح پوست ( در لایه درم ) اتفاق می افتند.


تفاوت بین پوست مردان و زنان

از آنجاییکه پوست وسیع ترین اندام در بدن انسان است که قابل رویت است، مطالب پیش پا افتاده زیادی در رابطه با آن وجود دارد. هر شخصی شاید این حرف را شنیده باشد که صورت زیبای ظاهر هیچ نیست . با اینکه این ضرب المثل دروغ هم نیست،  اما پوست اندامی است که باید در شرایط خوب نگهداری شود. باعث تعجب نیست که مردها و زنها دارای مراقبت های پوستی منحصر به فرد خود هستند. در حقیقت تفاوتهای زیادی بین پوست مردان و زنان در سطوح زیستی وجود دارد.

حساسیت

اول از همه اینکه پوست مردان نسبت به زنان ضخیم تر است. البته این مسئله نیز قابل توجه است که مردان نسبت به زنان پوست حساس تری دارند. این امر نتیجه فرسایش روزانه در سطح پوست است. مردها به خاطر شرایط کاریشان، در معرض شرایط محیطی مختلفی قرار دارند که باعث ایجاد ضایعات و عوارضی در پوستشان می شود. به علاوه اکثر مردان به طور مکرر ریشهای خود را اصلاح می کنند، یک نوع عادت و آیینی که به مرور زمان پوست را آسیب می رساند. اصلاح مداوم موجب تجزیه پرده نازک هیدرولیپید در سطح پوست می شود و روغن سازی و خاصیت حفاظتی آن را کاهش می دهد. با وجود اینکه زنان از چنین حساسیتی رنج نمی برند، اما دارای پوست نازک تری هستند که آن را در برابر اشعه ماورای بنفش حساس تر می کند.

چربی پوست:

با وجود اینکه مردان دارای غده چربی ترشح کننده روغن کوچکتری نسبت به زنان هستند، اما پوست چرب تری دارند. زنان از مزیت استروژن بهره می برند که ترشح روغن را کنترل می کند. زمانیکه مردان یا زنان به سن ۵۰ سالگی می رسند تولید چربی در آنها کمابیش یکسان است. متاسفانه در آن زمان، عوامل متعدد دیگری شروع به ایفای نقش می کنند.

پیری پوست:

همانطور که پوست پیر می شود هر دو جنسیت تغییراتی را تجربه می کنند. مردها در طول هر سال حدود ۱٪ از ضخامت پوست خود را از دست می دهند. زنان نیز با از دست دادن استروژن، نسبت به اشعه آفتاب حساس تر می شوند. در پوست زنان در طول دوران یا ئسگی تغییرات قابل توجهی در رنگ و بافت ان پدیدار می شود. همچنین زنان کاهش بیشتری از کلاژن را در مقایسه با مردها مشاهده می کنند. به خاطر همین است که روند پیری در زنان نسبت به مردان بیشتر قابل مشاهده است.


در طول زمان ساختار حمایتی ضروری شروع به شکستن می کند. فیبرهای کلاژن به هم متصل شده ، الاستین شروع به تغییر ساختار می کند و تمامی این ها منجر به تشکیل خطوط زیر و چروک ها می شود.  لایه درم دانسیته خود را از دست داده ، مویرگ های خونی در سطح پوست ظاهر می شوند و پوست نازک می گردد.  به طور خلاصه هر چه سن ما بالاتر می رود نیاز ما به مراقبت هم بیشتر می شود تا بتوانیم پوستی لطیف و سر حال داشته باشیم.

علائم قابل رؤیت پیری نشانه تغییراتی هستند که زیر سطح پوست در نتیجه تأثیر مضر فاکتورهای خارجی اتفاق می افتند.  این فاکتورهای خارجی رادیکال های آزاد را تولید می کنند که دشمنان اصلی پوست هستند.  آنها به ساختار طبیعی پوست حمله کرده و به آن  آسیب می رسانند. این عوامل ساختاری عمدتاً  از فیبرهای الاستین و کلاژن و عوامل حافظ رطوبت ، موسوم به پلی ساکارید ، تشکیل شده است.  حداقل نتایج این آسیب ایجاد خطوط ریز ، چروک ها ، خشکی پوست و از دست دادن شفافیت است.  فاکتورهای اصلی که در تخریب پوست مشارکت دارند عبارتند از :

خورشید و تاثیر بر روی پوست:

بطور تقریبی ۸۰% علایم قابل رؤیت پیری تحت تأثیر مواجهه با اشعه UV  بروز می کنند. این بدان معناست که خورشید و نور روزانه ، اثر به مراتب بیشتری بر پوست شما در مقایسه با فرایند پیری طبیعی بدنتان دارند.

آلودگی ها و رادیکالهای آزاد:

آلاینده های طبیعی نظیر غبار و آلودگی که در بیشتر محیط های مدرن به ویژه در اماکن پر جمعیت و نواحی صنعتی وجود دارند ، برای پوست مضر هستند. رادیکال های آزاد در فرایندی موسوم به اکسیداسیون به پوست آسیب می رسانند.  بدن دارای یک سیستم دفاع آنتی اکسیدانی می باشد که به خنثی نمودن اثرات تخریبی رادیکال های آزاد کمک می کند ولی وقتی پیر می شویم اثر این سیستم کاهش می یابد و نیاز به آنتی اکسیدان های اضافی بیشتر می شود.

ایرکاندیشنرها و تاثیر بروی پوست:

تهویه کننده های هوا ، پوست را خشک و دهیدراته نموده و موجب می شوند اپیدرم خشک ، پوسته پوسته و آسیب پذیر شود.  دهیدراتاسیون باعث تخریب عملکرد سد دفاعی پوست و تشدید تبخیر رطوبت پوست می گردد.

خواب و پوست خوب:

اختلالات خواب منجر به ایجاد ظاهری خسته با پوستی کدرو حلقه های پف آلود تیره دراطراف چشم ها می شود.  بی خوابی نیز باعث پیدایش زودرس خطوط ریزو چروک ها می گردد.

استرس و خراب شدن پوست:

هیجانات ما در صورت ما منعکس می گردند.  اضطراب و عصبانت منجر به افزایش تولید سبوم در پوست می شود در حالی که دوره های آرامش به طور آشکار باعث کاهش سطح سبوم می گردد.

 مصرف الکل و سیگار بر روی پوست:

نوشیدن مفرط الکل منجر به دهیدراتاسیون قابل توجه پوست و دفع مواد مغذی ضروری نظیر ویتامین های A,B,C  و مواد معدنی منیزیم و روی می شود.

مطالعات نشان می دهند که سیگار موجب کاهش ذخیره خون در سطح پوست شده و این امر باعث محدود شدن دسترسی به مواد مغذی اساسی شده و درنتیجه پوست کدر و خاکستری رنگ می شود. سیگاری ها پوستی شکننده تر از غیر سیگاری ها دارند.  بنابراین پوست آنها مستعد تشکیل زودرس خطوط ریز و چروک ها می باشد.

فقدان فعالیت های ورزشی:

بی تحرکی و سکون نحوه زندگی می تواند در روند پیری پوست مؤثر باشد.  ورزش به حفظ عضلات کمک نموده ، گردش خون را تحریک می کند و عاملی مهم در رفع استرس است.  فواید فعالیت های فیزیکی منظم در چهره شما منعکس می شود.  یک پیاده روی روزانه ، پوست را درخشان نموده و باعث ایجاد احساس نشاط و سرحالی می گردد.

پیری هورمونی:

در ۵ سال اولیه پس از دوران منوپاز ( یائسگی ) پوست حدود ۳۰% از فیبرهای کلاژن خود را از دست می دهد ، در نتیجه نازک تر شده وعلائم پیری ظاهر می شود.  توانایی پوست در حفظ رطوبت ، کم و پوست خشک ترو بی آب می شود.  چروک ها قابل رؤیت و عمیق ترمی شوند. همچنین به علت کاهش فرایند نوسازی سلولی ، پوست در برابر تخریب های ناشی از عملکرد رادیکال های آزاد بیشتر آسیب پذیر می گردد.

در یک کلینیک مراقبت پوست با محصولات با کیفیت جهت مراقبت لایه بیرونی و درونی پوست و  با مکلهای غذایی کلاژن ساز و طب سوزنی و طب چینی برای زیبایی ماندگار تر ارائه می شود:

۱-لایه برداری پوستهای خشک و حساس

۲-پاک کردن پوستهای چرب  از چربیهای زیر پوستی و خال سیاه و سلولهای مرده پوست

۳-رطوبت رسانی و تقویت پوستهای آسیب دیده و خشک شده

۴-از بین بردن منافذ باز پوست با متعادل کردن چربی پوست

۵-بر طرف کردن سیاهی زیر چشم

۶-بر طرف کردن چروکهای عمیق صورت با سرم های تقویت کننده سلولهای پوست

۷-برطرف کردن افتادگی های پوست صورت و سفت کردن پوست صورت و فرم دهنده گونه ها

۸-از بین بردن جوشهای بوجود آمده روی صورت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد